22 de març 2008

Perpinyà en negre

El darrer cop que vaig entrar a la Llibreria Catalana de Perpinyà em vaig endur una grata sorpresa. L’editorial Mare Nostrum, situada al carrer del Castellet, al cor de Perpinyà, havia impulsat una col·lecció de novel·la negra de la Catalunya Nord anomenada “les Polars Catalans”. És ben cert que les seves publicacions són en francès, un fet que no afavoreix gaire a la normalització del català al nord del país, però tot i així el nom de la col·lecció i els seus continguts em van cridar positivament l’atenció.
La gent de Mare Nostrum té, al marge de la catalana, d’altres col·leccions de “polars”, “Polars Rose et Noir”, “Polars Plein Sud” i “Polars Rock”, però certament la que em va fer més gràcia fou la dels “Polars Catalans”.
Vaig optar per comprar “Meurtre à Aimé-Giral”, una novel·leta que un cop llegida m’ha resultat força entretinguda, serà perquè el tema que tracta, el rugbi nordcatalà i el seu equip insígnia, la USAP, m’han suscitat sempre una especial simpatia. “Meurtre à Aimé-Giral”, que traduït vindria a ser “Assassinat a l’Aimé-Giral”, l’estadi on juga els seus partits la USAP, és una història protagonitzada per la Núria Puigbert, una policia encarregada de la investigació de la mort d’un dirigent de la USAP, el seu director financer adjunt per ser més exactes. La Núria és alhora mare d’en Jordi, una de les grans promeses del rugbi nordcatalà, i filla d’un dels més actius seguidors del club dels arlequins. La història serveix, entre d'altres, per fer-se una idea de la passió que suscita el rugbi, i la USAP en concret, al nord del país.
La historieta de Phillipe Ward, que n’és l’autor, m’ha agradat prou i m’ha fet passar una bona estona. Espero, doncs, anar llegint la resta de “Polars Catalans”, que pel que sembla, són una aproximació d’allò més interessant al costat més negre de la nostra estimada Catalunya Nord.